Alt tyder derfor på, at medarbejderne typisk vil det samme. Men det er naturligvis ingen garanti for, at de opnår det samme.
Ser vi på dagens gang, er der en tendens til, at fx at børnenes muligheder for at tage en middagshvil er bedst i de små institutioner. Børnene i de mindre institutioner har desuden lidt bedre mulighed for selv at bestemme, hvor i institutionen de vil være.
Der hvor man især finder forskelle er i de personlige og ledelsesmæssige relationer. Ledelsen er mest uformel i små institutioner, samtidig med, at lederen her indgår mest i drøftelsen af og tilrettelæggelsen af arbejdet på stuerne. Lederne i de små institutioner kender børn og forældre bedst, og forældrene i de små institutioner har bedst mulighed for at få en snak om deres barn med en medarbejder, der faktisk kender til barnet.
Der er endelig en tendens til, at pædagogerne i de små institutioner i højere grad end pædagogerne i de store institutioner, sikrer sig, at de følger børnene fra deres egen stue, når de er på legepladsen.
Læs rapporten fra Bureau 2000 her: Hverdagen i små og store daginstitutioner.
Læs den samlede forskningsrapport fra DPU her: Pædagogisk kvalitet i store små daginstitutioner
og læs nærmere DR.dk Ny forskning fraråder daginstitutioner med mere end 100 børn